Login Etapclub

    Onthoud mij     Gebruikersnaam/wachtwoord verloren?  

Vraag over Maststrijkinstallatie voor een Etap 28i uit 1990

  • Michiel Barendse
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
5 jaren 3 maanden geleden #8909 door Michiel Barendse
Ik heb een Etap 28i op het oog uit 1990 en wil zsm een bod doen om hem te kopen. Ik heb alleen een hele dringende vraag: ik moet een maststrijkinstallatie gaan aanschaffen om op de Maas onder een 10m hoge brug door te kunnen. Ik kan alleen geen Etap op internet vinden met een maststrijkinnstallatie en goed advies is erg lastig te krijgen via de verkopende partij. Is er iemand die weet of het mogelijk is om dit wel te laten maken/installeren? Wij zijn beide dol enthousiast over de boot maar als het niet kan moeten we toch weer naar een andere boot gaan zoeken.
Alvast enorm bedankt voor jullie eventuele hulp en advies

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • Tenzee
  • Bezoeker
  • Bezoeker
5 jaren 3 maanden geleden #8915 door Tenzee
Michiel,

Het zal allemaal wel kunnen, een 28i met maststrijkinstallatie....kijk maar eens bij "bubel.de", daar hebben ze mooi (en duur) kant en klaar spul.
Ik betwijfel echter of het handzaam genoeg zal zijn om het regelmatig te gebruiken. De mast van een 28i is een flinke jongen, die optakelen ga je echt niet voor je plezier doen. Mijn vorige boot was een trailersailer met een mast van 9 meter (28i:12,5 m), die kreeg ik in mijn eentje net omhoog... altijd in de jachthaven, geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om dat te doen midden in het vaarwater.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • Element
  • Bezoeker
  • Bezoeker
5 jaren 3 maanden geleden #8916 door Element
Onze vorige boot, ook een 28i had om precies dezelfde reden een strijkinstallatie. Zat er al op toen we hem kochten en zelf nooit gebruikt. Of het werkte weet ik dus niet.

Heb er denk ik wel wat foto’s van

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • Element
  • Bezoeker
  • Bezoeker
5 jaren 3 maanden geleden #8917 door Element
Hier foto van installatie.
Bestond uit mastvoet waar most kon draaien. Loskoppelbare voorstag die met spinnakerboom te verbinden was met de mast. Spiboom dient dan als spruit tijdens zetten of strijken van de mast.
Niet zichtbaar is een dun strijkwant om mast stabiel te houden tijdens zeeën of strijken.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
5 jaren 3 maanden geleden #8922 door Caravanserai
Beste Michiel,

Herman de Leeuw van de SAM (28i) heeft een strijkbare mast gemaakt. Hij heeft het zo ingericht dat hij alleen de mast kan strijken en zetten. Als je hem ziet (klein tenger mannetje) zal je begrijpen dat met de juiste vertraging dit voor hem geen probleem hoeft te zijn. Ik meen mij te herinneren dat door zijn installatie de mast maximaal 40 kilo weegt, dus dat moet te doen zijn.

Succes Marcel

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: CascadeElement
Tijd voor maken pagina: 2.609 seconden