Login Etapclub

    Onthoud mij     Gebruikersnaam/wachtwoord verloren?  

vocht tussen de twee lagen etap22

  • peter Millenaar
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 2 weken geleden #7934 door peter Millenaar
vocht tussen de twee lagen etap22 werd gestart door peter Millenaar
ik weet uit lectuur van ongeveer 20 jaar geleden, overigens inmiddels weggegooid, dat er vochtproblemen waren, vocht drong tussen de twee lagen van de huid. Recentelijk sprak ik iemand ,ik ben zijn telefoon nr kwijt, die onlangs ook dit probleem was tegengekomen. Nu ben ik als mogelijke koper van een Etap22 uit 1979 natuurlijk benieuwd of dit schip ook lijdt aan dit euvel. hoe kan ik het waarnemen ,kwam dit voor bij bepaalde jaren.... etc. wie kan mij wijzer maken.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
7 jaren 2 weken geleden #7940 door Caravanserai
Beste Peter,
Veel van de 22-ers hebben in meer of mindere mate vocht tussen beide schalen. Dat komt meestal door verdroogde kit afdichtingen onder het dekbeslag. Ook is bekend dat de stootrand, die feitelijk een afdeklijst over de twee schalen is, soms water doorlaat. En de andere oorzaak is bij en serie tussen 1973 en 1975 dat er via de ankerbak water binnen kan komen.
Je kan dit vocht het gemakkelijkst traceren door in beide langsbanken in de kajuit de kunststof opbergbak los te schroeven. Dat zijn per bak 6 schroeven. De bak eruit tillen en dan kijk je direct op het schuim. Als de boot een vochtprobleem heeft zie je onderin het schuim (kijk in de richting van de vlonders) meer of minder water staan.
Als je daarna aan dek het beslag nauwgezet bekijkt kan je al snel zien of het beslag te strak is aangedraaid waardoor de kit eronder uit is geperst. Dat is vrij simpel te verhelpen. Lastiger wordt het als de stootrand "ergens" water doorlaat. Die plek is meestal moeilijker te traceren. Het handigst tijdens het zeilen als de stootrand onder water komt. Na het zeilen weer even in de beide opbergbakken kijken of er water in is gekomen.
De spookverhalen over slecht schuim zijn kolder, het door ETAP gebruikte schuim kan 3 liter water opnemen per 1000 liter schuim dus dat is verwaarloosbaar. Binnengekomen water zal altijd tussen beide schalen naar het laagste punt kruipen.
Succes, Marcel

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Cascade
Tijd voor maken pagina: 2.336 seconden