Login Etapclub

    Onthoud mij     Gebruikersnaam/wachtwoord verloren?  

aankoop Etap 28

  • Joost
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 7 maanden geleden #7565 door Joost
aankoop Etap 28 werd gestart door Joost
Beste lezers,
Ik overweeg een Etap 28 met vaste kiel (1,25) aan te schaffen.
Zijn er 'zwakke punten' bekend waar ik extra op zou moeten letten?
Hoe zijn de zeil eigenschappen , snelheid, aan de wind en stabiliteit, bijvoorbeeld vergeleken met een Friendship 28?
Ik hoor graag jullie reacties.
Vriendelijke groet,
Joost

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • Seatonic
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 7 maanden geleden #7570 door Seatonic
Beantwoord door Seatonic in topic aankoop Etap 28
Joost,

Ik vaar een Etap 28 met 'lange' kiel (1,60) en deze vaart heerlijhk stabiel. Ik zeil vaak alleen en dan reef ik het grootzeil bij 15 knopen wind. De boot houdt dan een mooie helling en vaart heerlijk. Ik heb nooit op een Friendship gevaren, dus ik kan hem daarmee niet vergelijken.

Ik vind de Etap 28 een praktische boot met veel ruimte in de vier bakskisten en door de dubbelwandige schaal blijft hij tot lang in het seizoen warm genoeg om op te overnachten.

De zwakke punten zijn de wantputtingen. Deze waren van staal en zijn in de meeste gevallen gaan roesten. Het is iets dat je zelf kunt doen, maar het zou mooi zijn als de boot die jij op het oog hebt al rvs wantputtingen heeft. Er is hier op het forum meer te lezen over de wantputtingen.

Verder is de romp net achter de kiel een zwakke plek. Als de boot verkeerd gestald wordt kan hij hier doorzakken. Ook bij een vastloper is dit de plek die de hardste klap krijgt. Bij de inspectie daar zeker op (laten) letten.

Verder is het een prima boot met voldoende mogelijkheden om er lekker mee op uit te trekken.

Groet en succes met het maken van je keuze,
Ruurd

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Cascade
Tijd voor maken pagina: 1.429 seconden