Login Etapclub

    Onthoud mij     Gebruikersnaam/wachtwoord verloren?  

Bart: Etap 39s

Meer
8 jaren 8 maanden geleden #6543 door admin
Bart: Etap 39s werd gestart door admin
Beste Etap zeilers,

We bezitten momenteel een Etap 24i.

Ons oog is gevallen op een etap 39s.

Wie kan hier meer over vertellen: positieve en negatieve bevindingen zijn zeer welkom.

Veel dank,

Bart

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • Weer
  • Bezoeker
  • Bezoeker
8 jaren 8 maanden geleden #6594 door Weer
Beantwoord door Weer in topic Bart: Etap 39s
Hoi Bart,
Wij hebben net ca twee weken geleden een Etap 39s gekocht. Dus nog niet heel veel ervaring B) .

Het is een fijne boot. Hiervoor hadden wij een Dehler 32. Mijn huidige bevindingen:
Pluspunten:
Ruim, zeilt fijn en rustig, ziet er mooi uit :), snel (stuk sneller dan de Dehler 32, lengte loopt...), stuurt licht ook onder helling, vaart prima op motor ook achteruit, fijne kuip met goede zitposities, goede trimmogelijkheden met o.a. wegneembare overloop, fijn groot stuurwiel, netjes afgewerkt.

Minpunten:
De Etap 39s heeft een ontwerpprobleem met de kiel, dit is prima te repareren maar wel kostbaar ca 15.000-17.000 euro. Onze boot is bij Delta Yacht in Colijnsplaat gerepareerd. Zij hebben er inmiddels 4 gedaan. Hierna is de boot beter dan nieuw. Hier moet je dus goed op letten!
Een ander minpunt vooralsnog is de tuigage. Zie eerdere posting van mij. Wellicht is dit nog te verbeteren.

Suc6 met de zoektocht en aankoop.

Groeten
Piet

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • Escape
  • Bezoeker
  • Bezoeker
8 jaren 8 maanden geleden #6606 door Escape
Beantwoord door Escape in topic Bart: Etap 39s
Welk probleem is er met de kiel en wat maakt aanpassen zo duur Piet?

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • Weer
  • Bezoeker
  • Bezoeker
8 jaren 8 maanden geleden #6609 door Weer
Beantwoord door Weer in topic Bart: Etap 39s
De Etap 39s is een van de weinige modellen die door J&J zijn ontworpen. In hun ontwerp van de kielconstructie hangt de kiel aan de buitenschaal en de buitenschaal is maar met vrij korte flensen aan de spanten gekoppeld. Deze flensen zijn te kort om de krachten op te vangen hierdoor raakt de buitenschaal los van de spanten en is kiel niet meer stijf aan de spanten gekoppeld.

De reparatie bestaat uit het volledige doorlamineren van de binnenschaal met de buitenschaal in de betreffende spantvakken. Dit is gedaan met epoxy. Hierdoor ontstaat een stijve en sterke kielconstructie. Waarom dit zo duur is weet ik niet. Dit is mijn geval door de vorige eigenaar laten doen bij Delta Yacht in Colijnsplaat. Ik denk dat er veel arbeidsuren in gaan zitten en epoxy is ook niet bepaald goedkoop.

Groeten,
Piet

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Cascade
Tijd voor maken pagina: 2.227 seconden