KNRM Nieuws

De KNRM redt mensen op zee en op het ruime binnenwater in Nederland. Snel, professioneel en kosteloos. De KNRM wordt in stand gehouden door vrijwillige bijdragen.
  1. Op zaterdag 22 september bezocht Minister Bruins van Medische Zorg en Sport de Veiligheidsdag voor kitesurfers op Zandvoort. De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) en de Nederlandse Kitesurfvereniging (NKV) organiseerde op zaterdag 22 september een veiligheidsdag voor kitesurfers en andere geïnteresseerde partijen. Deze Veiligheidsdag heeft tot doel om de verbinding tussen kiters en de vrijwillige redders van de KNRM te vergroten, zodat reddingsacties nog sneller en effectiever uitgevoerd of zelfs voorkomen kunnen worden. De Veiligheidsdag maakt onderdeel uit van het preventieprogramma van de KNRM en werd bezocht door ongeveer 80 kitesurfers. Theorie zorgt voor constructieve gesprekken De Veiligheidsdag werd georganiseerd bij de Watersportvereniging Zandvoort, centraal in Nederland zodat uit alle windstreken kiters konden deelnemen aan deze dag. In de ochtend werd begonnen met een aantal presentaties over veiligheid. De KNRM stations van Zandvoort en Wijk aan Zee gaven in de ochtend de aanwezige kitesurfers meer inzicht in het werk van de KNRM en wat de kiter preventief kan doen aan voorbereiding voordat zij het water betreden. Maar ook hoe ze moeten handelen in geval van nood. De experts van de NKV hebben  de bemanning van de reddingboten en kiters meer uitleg geven over het materiaal, eventueel beschikbare hulpmiddelen en wat de hulpverlener kan doen alvorens een kiter en materiaal veilig aan boord te nemen. Ook kwamen andere onderwerpen aan bod zoals het varen met een buddy, waar op te letten bij kite oplaten, voorrangsregels, aflandige wind en het gebruik van materiaal. Dit alles gebeurde in een zeer goede sfeer waarbij het voor iedereen duidelijk werd: er wordt al veel gedaan aan veiligheid, we hebben al heel veel bereikt met elkaar maar dit soort dagen zijn essentieel om nog bewuster en meer bekwaam te worden als het gaat om onderwerpen gerelateerd aan veiligheid. Praktijk zorgt voor meer bekwaamheid In de middag konden de aanwezigen meevaren aan boord van de reddingboten en werd een oefening uitgevoerd waarbij een surfer in nood wordt gered. Dit vroeg door de harde wind soms wat improvisatie: veiligheid boven alles! De kiters konden op deze manier daadwerkelijk ervaren hoe (minder goed) zichtbaar een kitesurfer in nood is en hoe er gehandeld moet worden bij het aan boord nemen van kiter en materiaal. De NKV experts gaven op het strand diverse clinics zoals hoe een ‘self rescue’ uitgevoerd moet worden. Minister Bruins vaart mee met de reddingboot Minister Bruins van Medische Zorg en Sport bezocht in de middag de Veiligheidsdag. De Minister werd ontvangen door Burgemeester Niek Meijer, Wethouder Joop Berendsen, voorzitter NKV René Bos, voorzitter van de Watersportvereniging Marco Tangelder en coördintor preventie van de KNRM Olaf Tompot. Hij kreeg een korte uitleg over de organisaties en het preventieprogramma in het bijzonder. Daarna ging de Minister mee aan boord en kon hij zelf ervaren hoe het is om een reddingsactie uit te voeren. Diverse expertise is in de afgelopen jaren bij elkaar gebracht waardoor diverse campagnes en bijeenkomsten gericht op veiligheid konden worden vormgegeven. Hierbij is vooral gekeken naar het nationaal belang. KNRM en NKV hebben feitelijk een nationaal preventieprogramma voor kitesurfers ontwikkeld die in de komende jaren verder uitgebouwd kan worden. KNRM en NKV zijn blij dat de Minister zich op de hoogte wil stellen van de activiteiten die tot nu toe zijn ondernomen. Het bezoek wordt gezien als een mijlpaal in de ontwikkeling van het programma: de Minister van Sport maakt kennis met een belangrijke activiteit uit een nationaal programma voor veiligheid gericht op de doelgroep kitesurfer.
  2. Gisteravond werden wij om 18.00 uur gealarmeerd op verzoek van MRCC Bremen (Maritime Rescue Coordination Centre). Op het Duitse wad, ten Oosten van het vissershaventje Greetsiel, waren rode vuurpijlen gezien. Hierop werden wij verzocht om samen met de DGzRS reddingboten ‘Eugen’ (Norderney), ‘Hans Dittmer’ (Juist) en ‘Wilma Sikorski’ (Norddeich) uit te varen en op zoek te gaan.Het was net laag water geweest waardoor het eerst lastig was om met de reddingboten in het zoekgebied te komen maar met het opkomende water slaagden we er uiteindelijk toch in om met alle vier reddingboten het gebied uit te kammen.Ook de Duitse helikopter D-HNHD (Northern HeliCopter GmbH) vloog op dat moment boven het gebied. De bemanning beloofde van bovenaf mee te helpen met zoeken nadat zij hun “klus” hadden afgerond.Na een paar uur te hebben gezocht en niets te hebben gevonden en nadat de bemanning van de heli ook aangaf niets bijzonders te hebben gezien, werd de zoekactie beëindigd. Zonder resultaat keerden wij met de 'Jan en Titia Visser' terug naar de Eemshaven en de Duitse DGzRS-collega’s voeren weer terug naar de reddingstations op Juist, Norderney en Norddeich.(Vanwege het ontbreken van foto's van de zoekactie plaatsen we deze keer alleen afbeeldingen van de DGzRS reddingboten en de Duitse heli D-HNHD).
  3. De KNRM Urk kreeg vrijdagmiddag, 21 september, een oproep/ melding van een vaartuig in problemen. De KNRM is het vaartuig te hulp geschoten.De twee opvarenden waren op weg naar Urk maar werden overvallen door de harde wind en hoge golven.Het vaartuig was net het Ketelmeer gepasseerd maar op het IJsselmeer veranderen de omstandigheden door een passerende bui met veel wind.Er ontstond enige paniek en werd de hulp van de KNRM ingeroepen.Uiteindelijk is het vaartuig veilig de haven van Urk binnengelopen. 
  4. Wanneer de melding 'prio 1, vaartuig omgeslagen' op de pieper verschijnt, komen de vrijwilligers van KNRM Station Elburg direct in actie. Er zou sprake kunnen zijn van mensen die te water zijn geraakt. Eenmaal aangekomen op de betreffende locatie werd duidelijk dat de haast niet overbodig was geweest...  De melding kwam zaterdagmiddag binnen om 15.14 uur. Reddingboot de Evert Floor voer uit met vier bemanningsleden naar de doorgegeven locatie. Die was niet heel concreet, aangezien het omgeslagen vaartuig was waargenomen van afstand, vanaf de weg tussen Elburg en Harderwijk. Hier hebben mensen gezien dat een zeilboot in nood was en zij hebben alarm geslagen.  Gelukkig werd het schip in nood snel waargenomen door de bemanningsleden. Toen de reddingboot aankwam was de opluchting groot. Vader en zoon, die voor deze dag een polyvalk hadden gehuurd, bleken al drie kwartier in het water te liggen. Midden op het Veluwemeer is het water ongeveer twee meter diep. De twee heren hielden zich vast aan de omgeslagen boot. Zij hadden drie maal geprobeerd om deze rechtop te krijgen, maar waren hier niet in geslaagd. Het had de mannen wel uitgeput en het water was koud. Eenmaal ter plaatse werden de twee mannen snel aan boord van de Evert Floor genomen. Ontdaan van de doorweekte kleding werden zij beide in een thermobrancard gewikkeld. Ondertussen werd een ambulance opgeroepen.  Onderweg naar de Bremerbergsehoek, waar ook de ambulance naar toe zou komen, kwam er opnieuw een melding binnen van een omgeslagen vaartuig. Omdat onderkoeling een levensbedreigende situatie is, lag de prioriteit eerst bij het afleveren van vader en zoon. Deze zijn overgedragen aan het ambulancepersoneel en vervolgens voer de Evert Floor terug naar Elburg. Ook nu was de locatie onduidelijk. Na wat zoeken en communicatie met het Kustwachtcentrum werd duidelijk dat de omgeslagen catamaran, waar het in dit geval om ging, inmiddels door een passant was opgepikt. Ook hier waren twee heren te water geraakt, maar zij hebben minder lang in het water gelegen. Een warme douche zou hier voldoende zijn.  Na contact met het ambulancepersoneel werd duidelijk dat het met de vader en zoon van de eerste actie van deze dag ook goed zou komen. Dit had anders kunnen aflopen, maar zij zijn precies op tijd uit het koude water gered. Klik hier om een folder te bekijken over onderkoeling.
  5. Van zaterdag 22 tot zaterdag 29 september organiseert de International Maritime Rescue Federation (IMRF) een uitwisselingsprogramma voor vrijwillige reddingbootbemanningen van verschillende Europese reddingmaatschappijen. Het hoofddoel van deze uitwisseling is het delen van kennis en het leren van elkaars organisatie om het levensreddende werk te optimaliseren.De IMRF heeft, na het succes van afgelopen zes jaar, wederom de organisatie op zich genomen van de zesde Europese reddingboot bemanningsuitwisseling. In totaal doen elf landen mee: Duitsland, Kroatië, Noorwegen, Finland, Zweden, Engeland, Frankrijk, Portugal, Estland, Denemarken en Nederland. De organisatoren van de deelnemende landen hebben een leerzaam programma verzorgd, dat aansluit bij de omstandigheden van het land. Denk daarbij aan de rotskusten van Engeland en de vele eilandjes voor de kust van Zweden. De buitenlandse vrijwilligers zullen Search and Rescue (SAR) oefeningen met KNRM-reddingstations meedraaien om op die manier ervaring en kennis uit te wisselen en nieuwe technieken en vaardigheden te leren.De KNRM heeft een uitgebreid programma gemaakt voor de buitenlandse collega’s waarin het oefenen met de KNRM-reddingstations centraal staat. Daarnaast zijn er offshore veiligheidstrainingen op het maritiem opleidingsinstituut STC-KNRM, een beach lifeguards training op het strand en oefeningen met de NHV-SAR helikopter. Ook zal er een bezoek worden gebracht aan het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het Kustwachtcentrum in Den Helder.Acht vrijwilligers van de KNRM vertegenwoordigen de Redding Maatschappij in de volgende landen:Denemarken: Joyce (KNRM-reddingstation Scheveningen)Duitsland: Tom (KNRM-reddingstation Lelystad)Engeland: Wilko (KNRM-reddingstation Veere)Estland: Hans (KNRM-reddingstation Den Oever)Finland: Reinald (KNRM-reddingstation Breskens)Frankrijk: Sietse (KNRM-reddingstation Lauwersoog)Noorwegen: Jan (KNRM-reddingstation Urk)Zweden: Stefan (KNRM-reddingstation Enkhuizen) Deelnemers aan de IMRF Exchange plaatsen hun ervaringen, foto’s en verhalen op Facebook.
  6. Het is 14.44 uur als de pagers van de bemanning van het Dordtse reddingstation voor de 124e keer dit jaar afgaan.De KBW 1910 wordt binnen 15 minuten gestart en vertrekt richting Drimmelen voor een boot met motorproblemen. Het uitgeworpen anker pakt niet waardoor ze verdagen naar lager wal.Aanvarend naar het incident krijgt de schipper van de reddingboot vlak voor aankomst contact met de opvarenden van de motorspeedboot.Ze melden dat de motor net weer loopt maar dat assistentie wenselijk is omdat ze niet zeker zijn of alles blijft werken. De startmotor is afgebroken en met veel moeite en met de startmotor in de hand hebben ze de motor toch weer aan de praat gekregen. Ter hoogte van de het Gat van de Kerksloot in de monding van de Amer treft de KNRM bemanning de motorspeedboot aan en maakt verbinding.De KNRM bemanning begeleidt de motorboot naar de jachthaven van Drimmelen. Bij aankomst in Drimmelen gaat opnieuw het alarm af voor de Dordtse redders. Ditmaal betreft het een jacht met motorproblemen in de Dordtse Kil ter hoogte van Wiilemsdorp, nagenoeg voor het boothuis van de KNRM! Aangezien het jacht dicht tegen de vaargeul ligt besluit de Schipper van de reddingboot om een verkeersbericht aan alle schepen in de nabijheid uit te laten gaan door Verkeerspost Dordrecht, om te waarschuwen voor de aanwezigheid van een jacht met problemen en de aanstaande reddingactiviteiten in de drukke scheepvaartroute.De bemanning treft de motorsailer op de aangegeven locatie aan met een blije doorgewinterde schipper. Een opstapper stapt over op de motorsailer en legt samen met de schipper een sleepverbinding aan.Voorzichtig manoeuvrerend door de scheepvaartroute met bijbehorende communicatie naar het aanwezige scheepvaartverkeer worden schip en schipper terug gesleept naar het boothuis. Ook de 125e actie dit jaar is goed verlopen.De opvarenden van beide vaartuigen zijn voorzien van de nodige info over de KNRM weer gezond en veilig huiswaarts gekeerd.Wellicht dat ze gesterkt door deze ervaring donateur worden van de KNRM. 
  7. Het is een bekende melding die regelmatig voorkomt op het Veerse Meer. Maar wat minder vaak gebeurt is dat eenzelfde jacht twee keer losgetrokken moet worden.Dat overkwam de onfortuinlijke zeilers vanmiddag die wellicht nog geschrokken van alle consternatie rondom het in moeten schakelen van de hulp van een reddingboot niet helemaal scherp meer waren toen ze terug voeren naar de jachthaven.Ze misten een ton bij Kamperland met als gevolg dat ze opnieuw aan de grond liepen. Het kan ze beste overkomen zullen we maar zeggen. Maar na zo'n ervaring gebeurt dat je waarschijnlijk geen tweede keer meer.Ze waren nog geen donateur maar daar komt nu verandering in.
  8. Woensdagmiddag is reddingboot Bernardine uitgevaren om hulp te verlenen aan een zeiljacht op het IJsselmeer voor Medemblik, dat als gevolg van een gesprongen olieleiding de hulpmotor niet meer kon gebruiken.Kort nadat de bemanning van reddingboot Bernardine aankwam na een voorgaande actie werden zij via de havenmeester van Stadshavens Medemblik gevraagd opnieuw uit te varen. Bij de havendienst was een bericht binnengekomen vanaf een zeiljacht dat met een gesprongen olieleiding kampte en daardoor niet op eigen (motor)kracht de haven van Medemblik kon binnenlopen.Het betreffende zeiljacht werd snel gevonden waarna een opstapper werd overgezet en een sleepverbinding gemaakt. Daarna werd koers gezet naar Medemblik. Voor de haven werd het jacht langszij genomen en vervolgens afgemeerd in de Pekelharinghaven waar een monteur het kan repareren. De bemanning van het zeiljacht was erg blij met de snelle hulp.Om 14.30 uur was Reddingboot Bernardine weer terug in het boothuis en kon de bemanning weer terug naar hun werk.Tijdstip: 13:15 uurWind: Zuidwest 4 Actie: 57-2018
  9. Woensdagochtend rond 11:30 uur zijn de KNRM reddingboten ’t Span en Bernardine uitgevaren voor hulpverlening na een heftige aanvaring tussen twee zeiljachten op het IJsselmeer even ten Noorden van de Waterfabriek bij Andijk. Op een van de betrokken zeiljachten was een persoon gewond geraakt.Terplaatse bleek een trimaran met hoge snelheid in aanvaring te zijn gekomen met een ander zeiljacht, met gevolg dat beide zeiljachten in elkaar vast waren gevaren. Daarbij was op een van de vaartuigen een gewonde gevallen. Na de aanvaring heeft men direct via de marifoon bij de Nederlandse Kustwacht een noodoproep geplaatst.Een patrouillevaartuig van Rijkswaterstaat, de RWS77, was direct in de buurt en daarom snel ter plaatse en bood hulp in afwachting van de komst van de reddingboten.Omstreeks 11:50 uur kwamen beide KNRM reddingboten terplaatse. Reddingboot ’t Span zette een opstapper over met EHBO uitrusting om eerste hulp te verlenen. Vanaf reddingboot Bernardine werd een opstapper overgezet naar het andere zeiljacht. De enige opvarende daarvan was hevig geschrokken door de aanvaring maar verder  ongedeerd.Nadat onderzocht was of de jachten water maakten,  zetten beide jachten op eigen kracht onder begeleiding van de beide reddingboten en de RWS77 koers naar de dichtstbijzijnde haven Andijk.Door reddingboot 't Span is personeel van de naar de jachthaven van Andijk gedirigeerde ambulance opgehaald en naar het vaartuig met de gewonde persoon gebracht. Na onderzoek aan de beide betrokken jachten op lekkage werd de actie beëindigd en keerden beide reddingboten terug naar hun reddingstation en kon de RWS77 haar werkzaamheden vervolgen.Door de Politie wordt een nader onderzoek ingesteld naar de toedracht van deze aanvaring.Tijdstip: 11:30 uurWind: Zuidwest 4 Actie: 56-2018
  10. Restanten van de oude orkaan Helene zorgen in de omgeving van Schotland voor een lage druk gebied met veel regen en wind. Dat de storm niet ver weg is van Nederland is duidelijk merkbaar, aan de kust waait het stevig.Dinsdag is de vaste oefenavond voor de Egmondse bemanning, zo ook vandaag !De hoge branding zorgt voor een mooi oefen terrein.......... , brandingvaren om goed voorbereid te zijn als het er op aan komt !Omstreeks 19.00 uur wordt de reddingboot Adriaan Hendrik voor de eerste maal gelanceerd. De reddingboot wordt keer op keer belaagd door woedende golven, sierlijk snijd zij door de branding opzoek naar ruim water.Een klein half uur na de lancering staat de reddingboot weer op het strand voor een bemanningswissel, als het wordt opgeroepen door het Kustwachtcentrum.Bij Wijk aan Zee is een onbeheerde surf uitrusting gevonden, het verzoek is om op te stomen naar Wijk aan Zee.Snel wordt de Adriaan Hendrik weer gelanceerd, vanuit Wijk aan Zee is de reddingboot Donateur onderweg.Tegen wind en zee op zet de reddingboot koers naar de opgegeven positie.Gelukkig wordt niet veel later de eigenaar van de surfuitrusting gevonden en kunnen de beide reddingboot terug keren naar hun station.De Egmondse bemanning maakt de oefening af en keren voor het donker terug naar het strand.Inzet : 2018/30foto's : Roel Ovinge Fotografie
Dekker Watersport

Wie is online

We hebben 108 gasten en geen leden online

Klaas Mulder Vetus
KNRM

                   ETAPCLUB. www.etapclub.nl
                       Vereniging van eigenaren ETAP Jachten.

friend links: silicone bracelets rubber bracelets