Etapclub

1982-2014

Logo

Gastenboek Etapclub u kunt hier op of aanmerkingen en vragen naar de club plaatsen.

etap nieuw

Email adres wordt niet getoond op de website.

 

Subject *
Naam *
Email *
Inhoud *
code *
   
 

Virginie: waterprobleem

14 september 2014.

Beste Etapvrienden,

Mijn zeilpartner en ikzelf zijn  de tot nu toe gelukkige bezitters van een Etap 38i(1993), in 2006 gekocht vd eerste eigenaar. Onze boot ligt in Didyma(Tr). Zeer recentelijk hebben wij een waterlek vanonder de plankenvloer aan stuurboord, waar 2x2 buizen het compartiment vd freshwaterpomp verbinden met het onder de vloer liggende zijcompartiment, juist naast het centrale onder de vloer liggende kielcompartiment.

Het betreft zoutwater.

Er staat geen water in het waterpompcompartiment waar de 2x2 buizen goed afgedicht zijn met silicone. Daarentegen, de silicone aan de andere zijde is grotendeels verstorven, en van daaruit komt zoutwater, vooral bij hellen over stuurboord( zeilen over stuurboord) bij scherp of aan de wind varen, als de boot sterk helt. Het probleem is bijna niet of niet aanwezig bij voor of ruim varen. 

Onze Etap helt reeds van bij aankoop lichtjes naar stuurboord bij rust in het water : mogelijks tgv een val op het droge, jaren voor wij hem kochten, met evt een lichte schuinstand vd  de kielaanhechting tov de romp ?

Ik verwijderde de oude silicone en voelde diep met mijn vinger waar ik oude natte verbrokkelde poly urethaan aantrof. Met nieuwe waterbestendige silicone werd de ruimte rond de 2x2 buizen opnieuw afgesloten.Het resultaat ervan is mij niet bekend, gezien ik weer in België ben voor een paar weken.

Mijn vragen :

1. Heeft iemand reeds hetzelfde voorgehad ?

2. Betreft dit een perforatie elders vd dubbele wand met secundair doorsijpelen van zeewater en aantasten vd polyurethaan en bij overhellen evacueren van dit zeewater rond de buisopeningen ?

3. Verband met de helling naar stuurboord bij rust ?

4.Oplossing ?

 

Dank om mij te willen voorlichten hieromtrent !

Francis Vandendriessche, België

'fr.vandendriessche@skynet.be'

zondag, 14 september 2014

Bernd Pieper: Etap 22i Mastbruch

Hallo,

ich hatte im August einen Mastbruch (Unterwant aufgegangen) im Markermeer. Wer kennt jemanden,

der einen gebrauchten Mast verkauft ????

Das Schiff ist allgemein in einem guten Zustand und ich möchte es wieder segeln. Liegt derzeit in Volendam.

Wer kann mir helfen?

Vielen Dank.

Freundlche Grüsse

Bernd Pieper

 

zondag, 14 september 2014

Andre Eshuis: Ankerbergingsdeksel Etap 22 uit 1973 (nr. 75)

Beste Etapclub,

Ik ben nog geen lid van uw club maar hoop toch dat u me informatie kunt geven over een vervangend Ankerbergingsdeksel voor Etap 22 uit 1973 (nr. 75). Het oude deksel is volledig doorgezakt en kan ook niet meer dienen als model. Ik heb een mulitiplex plaatje met de goede maten gemaakt maar helaas is het plaatje recht en het originele deksel rond.

Bij voorbaat hartelijk dank en met een vriendelijke groet,

Andre Eshuis

 

zaterdag, 13 september 2014

chris capella: etap 30i for the mediterranean

Many thanks to Sisko van der Land for his tips about the suitability of the Etap 30i for singlehanding in the Med.

He asks if I know of well managed , cost effective ports/marinas in the Med (my translation!). My experience is limited to the med coast of France from the Rhone to Italy and the Italian coast from the French frontier to Porto Santo Stefano (South Tuscany), which I sailed last year in my 8m. French ports , including fashionable ones like Antibes, Marseilles,Menton, Bandol, are generally 30% cheaper per night than Italian ones, in the summer. There are cheaper Italian exceptions like La Spezia, and Savona - both interesting, old city centre ports rather than purely yacht marinas. If you want to leave your boat over the winter (on land) and have work done , Port St Louis in the Rhone estuary, is the place. There are two main yards- Navy Service (professional, functional and cheap) and Port Napoleon (smarter, more/better showers/toilets and more expensive). But you need to tolerate the mosquitoes., the strong winds from the Rhone and the pollution from the petrochemical and steel works on the other side of the bay. Not pretty, but effective.

The best practical/navigational books to Med ports I know are the pilot guides by Rod Heikell. I find them comprehensive, accurate and reasonably up to date and the one for Italy costs around e35 - less than one day's summer mooring in a cheaper Italian marina, so good value.

Thank you, Chris Capella                                                                                                                                                                                                                          s

vrijdag, 05 september 2014

Sisko: RE: etap 30i for the mediterranean

Beste gast,

We hebben een Etap 30i met een tandem kiel (Berliner kiel) met diepgang 1 meter. We hebben ook zelf intussen 3 keer een zeilboot in Kroatië en Griekenland gehuurd voor 2 weken varen op de Middellandse zee. Ik overweeg als ik nog meer tijd (pensioen, duurt nog even :)) heb, onze boot ergens naar een haven aan de Middellandse Zee te verplaatsen. Oftewel, ik acht onze 30i prima prima geschikt voor deze wateren, met enkele aanpassingen: - electrische lier met metalen ankerketting van 30 meter (ivm veel op de anker aanmeren in de havens) - zonneluifel - zonnepaneel voor accu opladen ivm veel ankeren in de prachtige baaien

De standaard Volvo Penta motor van 19 pk is sterk genoeg.

Hopelijk helpt jou dit. Heb jij goede tips voor havens aan de Middellandse zee waar zeilboten goed beheerd worden en ook nog betaalbaar is, hoor ik het graag.

Groeten, Sisko van der Land

maandag, 01 september 2014

Han: BB-Motor voor etap 22

Ik ben op zoek naar een goede motor voor mijn Etap 22

Ik heb het idee dat mijn 8 PK kort staart niet diep genoeg in het water zit met veel golven. (toerental veranderd dan steeds )

Kan ik niet beter een lang staart monteren in de bun , of zit hij dan te diep

Wie heeft er ervaring mee.

Gr Han

maandag, 01 september 2014

Robert: Wintertent Etap 32i

Beste Etapzeilers,

Wij zijn op zoek naar een wintertent voor onze Etap 32. Hebben jullie tips, suggesties of aanbevelingen.

Ben benieuwd naar reacties,

Robert

 

zondag, 17 augustus 2014

Cascade: RE: verschil etap 32s en32i

Ellen,

De volgende verschillen zijn er,

Etap 32I is de voorganger van de 32S.

Romp beide schepen zijn het zelfde.

32I diepgang 1,40 32S diepgang 1,30 of 1,70

32I mast 1 paar gepeilde zalingen mast hoger en zwaarder dan bij de 32S deze heeft dubbel gepeilde zalingen.

De 32I is er in 2 uitvoeringen de Cruising en Master de Master is luxe versie.

32I heeft een plat voordek tot aan de mast de 32S heeft een kattenrug.

32I heeft meestal een volvo penta 2020 aanboord bij de 32S kan je ook het nieuwere type volvo penta tegen komen.

SW waarde 32I is iets hoger dan bij een 32S de 32S is iets sneller met de nadruk op iets.

Richard

vrijdag, 15 augustus 2014

Ellen Trijbetz: verschil etap 32s en32i

We zijn op zoek naar eenetap 32. Wat is het verschil tussen de 32 s en i uitvoering en wat is dan met name het verschil in zeileigenschappen.

Kan iemand mij daar antwoord op geven?

 

groet, Ellen

vrijdag, 15 augustus 2014

chris capella: etap 30i for the mediterranean

dear etap owners

(I can read Dutch, but not write - French and Italian also ok)

Any advice on what to look for when buying a 30i ( with 1,4/tandem keel) and its suitability for mostly single handed sailing in the Med (I am a Brit, but with the good fortune to spend most of June-October on the west coast of Italy)? I am not a racer, but am looking for a bit more speed in F3 winds and good performance against the wind when F5/6/7 hits suddenly, as happens in the Med. My present boat is a Biloup 77, a solid French bilge keeler, so my expectations are modest. I know that the 30i is poor in light winds with the standard jib, but that a gennaker/code 0 can improve things . Any comments on performance with the standard motor - used a lot in the Med without wind and in crowded marinas?

Thank you  and fair winds.1 

maandag, 04 augustus 2014

Emile Wolfert: Buitenboordmotor STEUN

Beste,

Ik vaar een Etap30i en wil graag een buitenboordmotor aan de achter-zee-reling hangen. eze bb-motor moet echter vrij HOOG komen ivm de lengte vh staartstuk vd motor. Daarnaast is het erg onhandig ivm het tillen vd motor.

 

Heeft iemand een mooi alternatief / oplossing hiervoor zodat de bb-mtr niet te HOOG hoeft te hangen?

Alvast dank voor het antwoord!

 

Emile Wolfert.

zondag, 27 juli 2014

niels: Schade aan roer bij droogvallen etap 24i ?

Beste forumleden,

 

we zijn op de wadden heerlijk aan het zeilen.  vandaag waren we bijna vastgelopen. Geen nood verplicht wachten op opkomend water.

Maar hoe zit het met de roeren ze steken schun, liggen die dan vrij?  of komt de boot dan op 1 roerblad te liggen en onstaat er dan schade?

iemand dit ooit ( ongewild) meegemaakt?

 

Graag jullie reactie,

 

groet, Niels

donderdag, 24 juli 2014

Kees Joosse: etap 30I

Beste Cascade,

 

Dank voor je vlotte antwoord. Het is inderdaad een tweebladsschroef. De boot is uit het water geweest en ik zag niets bijzonders aan de schroef. Het tandwiel zag er nog als nieuw uit.

Kees

donderdag, 17 juli 2014

Cascade: RE : etap 30i

Berste Kees,

 

Het zal waarschijnlijk het wiel effect van de schroef zijn.

Is het nog de originele 2 blads?

Een andere schroef zal veel van de dit effect wegnemen maar niet geheel.

 

Richard

woensdag, 16 juli 2014

Kees Joosse: etap 30i

 

Vraaag

 

Ik heb proef gevaren met een etap30i, 1 m diepgang, twinkiel. Op de motor trekt het roer iets naar stuurboord en in het roer voel je de wervelingen van het water veroorzaakt door de schroef. Is dat normaal??????????????????

 

, Kees Joosse

woensdag, 16 juli 2014

Ruud van Tongeren: spullen en foto's van een Etap 22

is er iemand die mij een foto kan sturen van hoe de verstaging van een Etap 22 lopen, de plek bovenin de mast en van het dek.

verder mis ik nog een paar onderdel,namelijk 5 stag spanners 1 roer beugel aan het schip 1 beugel van het roer en de alluminium staf van een rolfok.

 

alvast bedankt voor de hulp.

 

maandag, 14 juli 2014

hans van berkel: etap 22 trailer lenen of huren

Ik heb sinds kort de etap 22 verkocht en ben nu dringend op zoek om de boot te verplaatsen van groningen naar kalkar naar een geschikte trailer die in het water kan afzetten

etap 22 met ophaalbare bulb kiel met diepgang 0,70 tot 1,40

 

wie helpt mij aan een adres of oplossing

 

vriendelijke groeten hans van berkel

donderdag, 19 juni 2014

Teun brouwer: Bevestiging katrol voor de reeflijn aan de mastvoet

Vraag.

het harpje aan de stuurboordkant van de katrol voor de reeflijn is verbogen en moet vervangen worden. Op welke wijze kan ik het harpje ,dat om een stalen pen onder aan de mastvoet samen met andere harpjes voor andere katrollen is bevestigd vervangen?

door met een imbussleutel de stalen pen vrij temaken, zodat deze pen odanig geschiven kan worden,dat het harpje kan worden verwijderd en vervangen?

woensdag, 11 juni 2014

Aljosja Akkerman: kiel vervangen

Ik ben in het bezit van een Etap 21i met een diepstekende kiel. Heerlijk voor op het IJsselmeer. Sinds kort woon ik in Friesland en is de diepgang een beperking geworden. Ik zou het liefst een tandemkiel kopen en die onder mijn Etap monteren, zodat ik lekker door de slootjes kan zeilen. Weet iemand of en waar ik zo'n kiel kan kopen en of het technisch haalbaar is de diepstekende te vervangen door de tandemkiel?

zondag, 01 juni 2014

R. de Ruiter: Rolfok

Beste Etap zeilers,

Voor onze Etap 28 zijn wij op zoek naar een gebruikte rolfok. 

WIE KAN ONS DAARAAN HELPEN.

OF WIE HEEFT TIPS?

R. de Ruiter

zondag, 25 mei 2014

Papillon blanc: schootklemmen

Hallo,

is er iemand die ervaring heeft in het vervangen van de langwerpige schootklemmen (waar je het touw omheen moet klemmen) door draaiende schootklemmen?

Ik zou graag alleen willen gaan zeilen met mijn Etap 23, maar om het touw telkens omheen de klem te moeten klemmen, heb ik 2 handen nodig en duurt het ook veel te lang om de schoot van de fok vast te zetten.

Kijk uit naar jullie reacties,

vriendelijke groet

Katrijn  

dinsdag, 20 mei 2014

Nolens: Vervanging roerlager Etap 32 I

Beste,

Mijn roerlager is versleten. De naaldlager die erin zit krijg ik er lastig uit. Heeft iemand een handige tip hiervoor? En weet iemand waar ik de juiste lager kan bestellen? 

Het gaat om om een Etap 32 I, uit 1997.

ik hoor het graag en alvast bedankt!

 

Groet,

 

Sander

dinsdag, 22 april 2014

Henk: Gezocht: Dek-luik Etap22

Hallo Etap-vrienden,

 

Voor een Etap22 uit 1974 ben ik op zoek naar een dek-luik (het ronde openklap"raam" voorop). Wie heeft er een? Of een goeie tip?

 

Dank en groet,

Henk

dinsdag, 22 april 2014

Henk: Stagspan onderdeel (kromme schroefdraad)

Aan Jeroen,

 

Goeie tip van je!!!

 

Inmiddels "ball end terminals" met de juiste schroefdraad kunnen bestellen ("gewoon" op voorraaad bij D). Alleen de 'ball ends' zelf waren te groot. Dus de boel in de kolomboormachine ingeklemd en de diameter op maat gevijld... Bingo!!!

 

Ofwel case closed... (deze dan, nu nog een nieuw dek-luik (de bestaande 40 jaar oude deze week stukgetrapt na een evenwichtsdingetje...)

dinsdag, 22 april 2014

admin: Onderdelen Etap

Voor de mensen die opzoek zijn naar ETAP onderdelen op de volgende adressen zijn ze verkrijgbaar,

 

Delta Yacht

Etap onderdelen

Na een aantal jaren dealer te zijn geweest, hebben wij natuurlijk ervaring met etap betreft o.a. montage en reparatie.

En kunnen ook wij bij diverse leveranciers aan bijna alle onderdelen komen. 

Yachthavenweg 1/5
4486 CZ Colijnsplaat
Nederland

Telefoon: +31 (0)113-695776
Fax: +31(0)113-695769

Website: http://www.deltayacht.nl/
Email: info@deltayacht.nl.

 

Budel Wassersport

ETAP alle Etaponderdelen

Wassersport Bubel
Kleinottweilerstr. 94
D-66450 Bexbach/Saar
Duitsland

Telefon Nr. 00496826-4705
Telefax Nr.00496826 -1023

 

HH Yachthandel GmbH

Alle Etap onderdelen

Jacobsrade 38-40
22962 Siek
Hamburg
Duitsland

Vertreten durch:

André Hochfeld
Werner Häfele

Kontakt: http://www.hunter-hh.de/kontakt.html

Telefon: +494107-90 76 00
Telefax: +494107-90 76 02
E-Mail: info@yacht-handel24.com

http://www.hunter-hh.de/etap-yachten/index.html


woensdag, 02 april 2014

Klaas Wijma: Waterklepjes in bun Etap 21i

Hoi mede Etap vaarders

Ik heb een Etap 21i waarvan de rubber flapjes onder in de bun (waarin de brandstof tank staat, onder de BB bevestiging) zijn afgescheurd.

Tijdens het varen of bij teveel trim achterover loopt nu de bun vol. Niet schrikbarend maar toch.

Kan iemand me vertellen of deze onderdelen te koop zijn of misschien zelf maken? Het ziet er naar uit dat je de hele plaat waarin de 2 klepjes zit moet demonteren en weer terug vastkitten. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ben ook benieuwd of er een Etap 21i vaarder is die een spinnaker gebruikt ipv gennaker en wat je ervaringen zijn.

Vriendelijke groet Klaas

 

 

 

 

woensdag, 02 april 2014

herman van deun: onderdelen Etap 28i

ik hoorde van een duitse firma die verschillende onderdelen van Etap in stock zou hebben, ik vind deze firma niet terug op het internet.

weet iemand van jullie hier meer over?

 

alvast bedankt

maandag, 31 maart 2014

Cascade: RE Etap onderdelen

Henk,

Adverteren doen we niet maar we proberen onze leden van adressen te voorzien waar we de onderdelen kunnen betrekken.

Voor NL kan je proberen bij Delta Yacht in Colijnsplaat als deze ze niet heeft dan Yacht Handel Hamburg onderstaande kan ook komt uit ons leden forum.

Richard

Jeroen,

Ik herken je probleem. Heb er zelf ook een kromgetrapt, maar intussen ook met succes vervangen. Kopen kun je volgens mij wel schudden. Ik overwoog er eerst zelf een te maken op de draaibank, maar een snijplaat 5/16' UNFmet linkse draad is nergens te krijgen. Toen zag ik in een Belship catalogus van een paar jaar terug een spanner die me wel te verbouwen leek. Het ging om een exemplaar met aan beide zijden een gegoten vork en 5/16' UNF draad.

Wantspanner.jpg



Door de schroefdraad van het juiste eind in een spantang op een draaibank te pakken blijft de draad intakt. Zaag de lippen af en draai uit de rest van het materiaal de gewenste halve kogel. Kost een uurtje, maar werkt perfect. Nog even een paar waarschuwingen. Koop een gegoten exemplaar en niet een gelaste, want die heeft op de gewenste plek niet voldoende materiaal zitten. Draai op de overgang van de draad naar de kogel een kleine afronding en voorkom daar een scherpe overgang, omdat je anders het risico loopt dat door kerfwerking de kop afbreekt.

vrijdag, 28 maart 2014

Henk: Onderdelen Etap 22

Hallo vrienden van de Etap!

Voor een 30 jaar oude Etap 22 ben ik op zoek naar (een deel van de) stagspanners. Aangezien jullie adverteren met onderdelen enzo wil ik je dit vragen. Het gaat om het draadeind (linkse draad) met dat 'kogelgewricht'. En daar dan drie stuks van. Heeft iemand een gouden tip?

Dank en groet,
Henk van der Meer
Woerden

vrijdag, 28 maart 2014

Dimitri: Etap 22 trailerhelling

Beste Stefan,

Bedankt voor de info. Dat het geadverteerde gewicht niet klopt ben ik al op meerdere plekken tegengekomen, ik zal dus toch naar een alternatief op zoek moeten. Ik zal eens een Etap 20 gaan bekijken, of doorsparen voor een 22i :-)

Met vriendelijke groet,

Dimitri

maandag, 20 januari 2014

cockle: Dimitri: Etap 22 trailerhelling

Beste,

Ik ben zelf in het bezit van een Etap 22 en ik zou niet aanraden de boot op een trailer mee te nemen op vakantie.
Er is namelijk een grote kans dat de boot zwaarder is dan de geadverteerde 1250 kilo. Daar komt bij dat die kiel niet voledig op te halen is zoals meen ik bij een dehlya 22 wel het geval is, hier door is het te waterlaten vanaf een trailerhelling geen optie. Misschien kan je kijken naar een dehler varianta 65? hier is standaard vanaf de fabriek een doly bij geleverd geweest. Of zoals je aangeeft een dehlya 22 maar deze zijn qua prijs natuurlijk een stuk duurder.

 

Stephan

woensdag, 25 december 2013

Yentl: fijne fesstdagen

hallo allemaal

 

hele fijne feestdagen en een gezond 2014 met veel vaarplezier,

 

groeten rob en judy van de yentl

dinsdag, 24 december 2013

Dimitri: Etap 22 trailerhelling

L.S.

Ik ben op zoek naar een zeilbootje om mee te nemen op vakantie. Voorwaarde is dat de boot via een traillerhelling in en uit het water te krijgen is. Het is niet bedoeld voor een dagje dus het hoeft niet heel snel te kunnen.

Heeft iemand ervaring of dit met een Etap 22 kan? Ik denk erover om zelf een dolly te maken zoals bijvoorbeeld de Dehler Dehlya 22 heeft.

Alvast bedankt,

Dimitri

vrijdag, 20 december 2013

Element: Re Opknappen

Beste Cees,

Op het interne gedeelte van onze website staan uitgebreide artikelen van leden over het opknappen van een Etap 22. Ook zijn alle handleidingen, testen en nog veel meer te vinden in onze uitgebreide Techno database. Ook hebben we actief forum waar leden kennis kunnen uitwisselen en vragen kunnen stellen.

Om hiertoe toegang te krijgen moet je echter wel lid worden.

 

 

zondag, 15 december 2013

Cees: Opknappen Etap 22

LS,

 

Mijn dochter en schoonzoon hebben een Etap 22 en willen deze grondig gaan opknappen.

Mijn vraag is of hierover tijdschriften en/of boeken bestaan welke waardevolle tips geven

 

m.vr.gr.

 

Cees

dinsdag, 03 december 2013

Cascade: RE; Haringvlietbrug (marge)

Jan,

 

Ik zou het niet doen 1 van de clubleden heeft het ooit gewaagd met een 28I masthoogte 13,45 dat ging niet.

Koste alles wat op de mast staat aan lichtjes antenne's en gevers.

 

Richard

dinsdag, 22 oktober 2013

Jan: Haringvlietbrug (marge)

Hallo,

wie weet wat de marge is bij de Haringvlietbrug? Als b.v. de schaal 13.20 meter aangeeft kan ik dan met mijn 28s van 13.30 incl.antenne eronderdoor?

dinsdag, 22 oktober 2013

René: Rode Band

Beste Etap bezitters,

Enkele weken heb ik een Etap 28 gekocht uit 1978. De boot ziet er nog redelijk uit ondanks zijn leeftijd en intensief gebruik.

Het enige waar ik me aan stoor is de vale roodbruine band, die ziet eruit alsof hij wel een verfje kan gebruiken. Op sommige delen kan ik zelfs zien dat het een blauwe band moet zijn geweest. Ik weet nog niet zo goed of ik de rode band handhaaf of dat ik de blauwe band in oude luister ga herstellen.

Mijn vraag nu is: hoe krijg ik de oude verflaag eraf en welke verfsoorten adviseren jullie mij. Tevens vraag ik me af hoe ik de band strak kan krijgen (tape o.i.d?)

Alvast bedankt voor de info

vrijdag, 04 oktober 2013

Mosi I Tunia: lekkage en elektra

Aan Jantje, het is niet zo 1,2,3, verteld maar enige ervaring heb k er ook mee gehad, bel gerust want wie weet is deze vraag al lang opgelost, leuk winterklusje groet Hans 0229 235312

woensdag, 02 oktober 2013

Jante: 2 vraagjes over lekkage en stoppen

Beste Etap – eigenaren,

 

Wij hebben sinds 2 jaar een Etap 22 bouwjaar 1976 (ons eerste bootje), waar we heerlijk van genieten. 
Wel zijn er twee probleempjes die we nog niet opgelost kregen, waar u ons misschien mee kunt helpen.

 

De eerste is dat we regelmatig lekkage hebben onder de kuip (daar zitten en kleine ruimte waar we zeilen opbergen). Dit gebeurt vaak na een tocht flink schuin gaan en we vermoeden dan ook dat het via de stootrand de boot in komt. Het werd laatst zo gek, dat er ook water de vloer van de kajuit op klotste. Heeft iemand hier ervaring mee? Zou het inderdaad door de stootrand komen, en zo ja, is hier wat aan de doen? (behalve minder schuin varen) Zijn er andere mogelijke ‘zwakke plekken’?

 

Het tweede probleem is de elektra. We hebben nog een ouderwets stoppenpanel. De dopjes waar de glaszekeringen in zitten zijn recent doorgebrand (3 van de 5, kort na elkaar). We hebben de glaszekeringen vervangen, maar hebben geen dopjes/houders kunnen vinden om de zekeringen in te doen. Het werkt nu dus nog niet goed. De man in een elektronica zaak in Amsterdam (Aurora) vertelde ons dat het heel makkelijk is het hele stoppenpaneeltje te vervangen. Onze ervaren zeiltantes waarschuwden dat het vervangen van elektra bij een oude boot soms ook een doos van Pandora aan nieuwe problemen opent. Wij hebben de volgende vragen:

-

donderdag, 19 september 2013

Gaby: Etap 28 gezocht!

Hallo Richard,

 

helaas was de Etap 28 al verkocht. Waren net te laat Cry!!!

 

Mocht iemand dus nog iemand weten met een mooie Etap 28 in de verkoop met een diepgang van niet meer dan 130cm die onder de Hollandsebrug en Stichtsebrug door kan ............ neem dan a.u.b. contact met ons op!

 

We zoeken een mooie Etap om te vertroetelen Smile !

 

Gaby

donderdag, 22 augustus 2013

Canard: hete motor

Beste etap leden

 

We hebben een etap 26 met een volvo penta motor. Als er veel vermogen van de motor wordt gevraagt

vol gas varen wordt de motor te warm. Door gas terug te nemen koeld het ook weer. Er zit een nieuwe

termostaat in ( 60 graden)  een nieuwe water pomp. maar het probleem doet zig nog steeds voor. kan het

zijn dat de motor van binnen vervuld is, en wat kan ik hieraan doen?

Alvast bedankt voor het meedenken

 

Henk Jan 

donderdag, 22 augustus 2013

Cascade: RE Etap 28 gezocht!

Gaby,

Je hebt mail.

Richard

woensdag, 21 augustus 2013

Gaby: Etap 28 gezocht!

Beste Etap-Club leden,

 

wij zijn op zoek naar een mooie en goed onderhouden Etap 28. We hebben er al een aantal gezien alleen helaas waren deze allemaal in een mindere staat van onderhoud.

Graag willen we met onze kinderen van 3 en 5 op de Randmeren en de Friese meren gaan zeilen en zijn dus beperkt m.b.t. de diepgang en de doorvaarhoogte. We zoeken een maximale diepgang van 130cm en een maximale doorvaarhoogte van 12 a 12,5 meter i.v.m. de bruggen.

Bent u in het bezit van een Etap 28 met een bouwjaar van ongeveer 1980 tot 1990, is uw schip in goede conditie en denkt u aan verkopen......dan komen we graag met u in contact.

06-55727923

Hopelijk tot ziens!

 

woensdag, 21 augustus 2013

Lierietek: Кухни на заказ индивидуальные проекты

Компания " Maestro " в Москве изготовит. Наша фирма разрабатывает и изготавливает индивидуальные проекты кухонь для наших клиентов. Дизайнер-мебельщик помогает определиться в выборе материала для Вашей кухни, стилевых решений и планировки мебели исходя из ваших вкусов и предпочтений. Если у Вас нет возможности приехать в салон и составить проект там, то это возможно сделать по электронной почте. 8 (495) 790-92-84 maestro.kuhni@mail.ru

maandag, 19 augustus 2013

jean In het Panhuis: wie heeft ervaring met een yamaha 8 pk high thrust langstaart op de Etap 21i

Beste Etap 21 zeilers

 

Ik heb nu een Yamaha 8 pk kortstaart met werkschroef die perfect past op mijn Etap 21i. Ik heb toch een idee dat ik met wind tegen vermogen tekort kom. Moet al erg veel toeren maken wil ik 4 knopen halen en op vol vermogen is zonder wind is met moeite 5,5 knopen te halen. Dan verbruikt hij ook erg veel.

Vraag

Is er iemand die ervaring heeft met een yamaha 8 pk langstaart high thrust op zijn Etap 21i?

De 8 pk high thrust uitvoering is echter alleen in langstaart uitvoering gemaakt die 12 cm langer is.

Past dit op de spiegel?

Is makkelijk de 5 a 5,5 knopen te halen met wind tegen en wat verbruikt hij dan?

hartelijk dank voor het antwoord

met vriendelijke groet

jean

0615087722

 

woensdag, 07 augustus 2013

Alain M.: Waar kun je het bestellen?

Beste etap zeilers, 

 

Zelf ben ik in het bezit van een ETAP 30 die door mijn vader 2de hands gekocht is in 95` 

Als kind ben ik opgegroeid in deze boot (momenteel 25) en ik heb er dan ook al zeer veel mooie herineringen aan! 

Maar het is tijd om ons bootje een beetje op te frissen. Zelf heb ik al de elektriciteit vernieuwd, nieuw panneeltje van philippi erin. De electronica terug op orde. De onderkant staat ook al bijna volledig inorde enkel de kiel nog eens onderhanden nemen deze winter. 

 

Ik vroeg me af als jullie een idee hadden waar ik aan een nieuw/tweedehands of kan laten namaken als iemand de maten heeft, van de rechter achterstoel waar de reling aan hangt. Deze is ooit eens gelast geweest toen er iemand te ijverig met zijn 45 voeter de sluis in wou! 

 

Het tweede wat ik me afvroeg.

Heeft iemand een lijst van alle lijnen aanboord wat de lengte is? Ik zou deze graag alemaal vernieuwen. 

 

 

met vriendelijke groet, 

 

Alain

 

woensdag, 07 augustus 2013

bart Bauwens: Antilip delen voor ETAP

Dag Richard,

 

Bedankt voor je antwoord.

Waar kunnen we deze antilip platen op maat aankopen?

Alvast bedankt,

 

Bart

dinsdag, 06 augustus 2013

admin: Re Bart bauwens: Antislip delen voor etap

Beste Bart,

Er zijn eigenlijk maar 3 oplossingen.

  1. Laten zitten en verkleuring op de koop toenemen antislip functie blijft behouden.
  2. Dek platen schilderen met een epoxie verf met antislip daarin is de goedkoopste oplossing maar je blijft wel elke 3 a 4 jaar aan de gang.
  3. Dekplaten vernieuwen zijn op maat te koop de nieuwe dekplaten zitten op een grijze ondergrond dus slijtage kwa kleur zal niet zo snel meer optreden levensduur zou 10 tot 15 jaar zijn.

Richard

maandag, 05 augustus 2013

admin: Re Hans Timmermans: kennismaking met etap 28i

Beste Hans,

ik heb je vraag in ons forum gezet.

Groet,

Richard

maandag, 05 augustus 2013

Hans Timmermans: kennismaking met etap 28i

L.S.

Is er een lid met een 28i die bereid is om me een uurtje .. mee te laten zeilen.

Ik overweeg aanschaf van een 28i maar heb er geen ervaring mee.

Vroeger een v/d Stadt bries gehad en een Gantly Tara (in NZL).

Graag een reaktie tel.0629184192

groet Hans Timmermans

zondag, 04 augustus 2013

Bart bauwens: Antislip delen voor etap

Beste etap fans,

wij zijn zeer tevreden bezittres van een 24i van 2005. 

De grijze antislipdelen op het dek beginnen slijtage te vertonen.

heeft iemand van jullie hiervoor een oplossing?

laat maar weten, en alvast bedankt.

Bart 

 

 

 

zondag, 04 augustus 2013

Zeezwaluw: overloop perikelen

Allereerst iedereen een heel mooi zonnig vaarseizoen 2013.

Op onze 28i heb ik een probleem met de overloop.

De klem is aan één kant van de overloopslede afgebroken.

Het eindstuk op de overloop heb ik losgekregen maar de overloopslede kan er dan nog steed niet af.

Na vervoedde pogingen de overloop te verwijderen, is mij dat niet gelukt, de comby rvs - in aluminium is weerbarstig.

Ook werkt de normale boutkop met rechte gleuf niet mee, zelfs met twee man, één met volle gewicht op de schroevendraaier en de andere met een tang op de schroevendraaien draaien lukt het niet er enige beweging in te brengen.

Ik denk er nu over de andere klem er ook af te halen en op een andere manier de uitslag van de overloop te fixeren.

Wie van jullie heeft hier ervaring mee en een betere oplossing?

 

zeilersgroet Roel

dinsdag, 15 januari 2013

Suzanne: Scheur binnenschaal bij kielbout

Hallo, 

Wij hebben een Etap 28 uit 1978 met een scheurtje in binnenschaal onder tafel in kajuit bij achterste kielbout van circa 5 cm.  Wie heeft hier ervaring mee en kan advies geven over het repareren ervan. Bij voorbaat dank voor reactie.

Suzanne

woensdag, 17 oktober 2012

Cascade: RE: Frans

Beste Frans,

Op het interne gedeelte van de website is ons actieve forum.

Er varen heel wat leden rond in een Etap 22 en velen zijn er in begonnen en later groter gaan varen.

Wat betreft je lekkage het meest verdacht is de stootrand dat deze lekt na zoveel jaar is de kit waarmee de schalen op elkaar zijn gelijmd verdroogt.

Alle onderdelen zijn inprincipe verkrijgbaar via www.bubel.de maar veelal kun je het ook hier in Nederland laten maken leden delen de adressen waar zij onderdelen hebben laten maken in het forum.

Richard

 

zaterdag, 13 oktober 2012

Frans: ??

Beste etap bezitters

Ik ben net voor de winter vorig jaar bezitter geworden van een etap22

Was verwaarloost, en zat vol water, ik weet nu dat het niet?  Van de onderkant komt, water krijg ik als het regent, staat op de wal

Ben het aan het opknappen, zit zwaar te piekeren om lid te worden, maar heb ik daar wat aan?

Vroeger. Lid geweest van, automobielen, daf, belfort , en nog 2 merken

Maar je kon alles zelf uitzoeken, daarom mijn twijfels

Ik weet dat onderdelen moeizaam te vinden zijn, is er hulp voor onderdelen, een magazijn? Of......moet ik zelf op pad

 

Laat eens horen

zaterdag, 13 oktober 2012

rob de ridder: rolmast ruilen?

Dag, wij varen een etap 28i (1993) met een furlex rolsysteem op de mast. Het idee is dit jaar de rolunit van de mast te halen en weer een normaal grootzeil te gaan gebruiken. We zijn bezig te onderzoeken of dat mogelijk is. Een andere mogelijkheid is het ruilen van deze mast voor een gewone mast. Wellicht is er iemand anders met een etap 28i geinteresseerd in een dergelijk rolsysteem/mast inclusief zeil dat nog wel een paar jaar mee kan?

voor meer informatie/foto's: rederidder@gmail.com of 0616418336

groeten, Rob de Ridder

zondag, 30 september 2012

Cvand: Gezocht Grootzeil etap 22 (1981)

Ik zoek een recent grootzeil in goede staat voor een etap 22.
Boot is uit 1981, gieklengte is 2,55.
Wie heeft een dergelijk zeil over?

donderdag, 06 september 2012

jan: puttingplaten etap 23i

Ik heb al 9 jaar met eel plezier een etap 23i. Nu moet hoogstwaarschijnlijk een van de puttingsplaten ( ivm corrossie ) vervangen worden. De dealer schat het vervangen van de plaat op 2000 euro per kant.  Dit is door mij niet op te brengen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft of iemand kent die deze plaat heeft ( laten ) vervangen ? en wat waren/zijn hier de kosten voor?  Ik hoop dat jullie mij hier verder mee kunnen helpen zodat het varen van mijn geliefde etap betaalbaar en haalbaar blijft.

alvast bedankt voor jullie reacties.

vrijdag, 31 augustus 2012

A.van Straten: Etap 26i

Zoekend naar een zeiljacht werd mij als vrnml solozeiler een Etap 26 i aangeraden vanwege de zelfkerende fok. Zelf nooit gezeild met zo'n toepassing, hoe gaat dit m.n. de trim. Heb een paar filmpjes gezien op youtube van zeilende schepen maar daar werd de keerrail niet gebruikt. Graag hoor ik over de zeileigenschappen e.d. van dit schip. Waar moet ik op letten bij een schip uit 1994 (blijkbaar het jaar van 1e levering?). Alle informatie is welkom. Bvd

vrijdag, 31 augustus 2012

Eric: Etap 22 scepter dopjes kapot

Beste Etap-zeilers,

Mooie site, leuke filmpjes...

Ik vaar een etap 22 uit 1978, mooi schip, vaart goed. Helaas breken de kunststof dopjes bovenop de scepters af waar de zeerailing in hangt. Het kunststof is te bros geworden en bij haaks belasten breken de punten af. Heeft iemand een adives waar ik deze kan bestellen, laten maken o.i.d. 

Er zouden natuurlijk ook nieuwe scepters op kunnen met oog en draad, maar dat is natuurlijk net wat duurder...

Ik hoor het graag als iemand iets weet,

 

Groeten

 

Eric

0641771172

maandag, 13 augustus 2012

sjonnie den Hamer: roer etap 28

hallo ik ben een trotse eigenaar van een Etap 28 bj. 1984Laughing

maar nu zit er spelling op het roer en ik denk dat de bussen uit gesleten zijn,

heeft iemand hier ervaring en/of tips voor?

 

mvg. Sjonnie

zondag, 22 juli 2012

Vercaemer Dirk: Vervangen/herstellen waterzak

Beste,

Sedert vorig jaar ben ik trotse eigenaar van een Etap28 bouwjaar 1980. Ondertussen is mijn 'To do' lijstje flink wat ingekrompen. Nu zoek ik een oplossing voor een lekke waterzak. Ik heb er geen flauw idee van of dit nog de originele waterzak is. Leeg meet hij 175x45cm en die past net in de uitsparing onder de bank, in een witte kleur. Ik laat mij door de lokale ondertussen ex-verdeler van Etap in Nieuwpoort, België vertellen dat het moeilijk geworden is omoriginele Etap onderdelen te verkrijgen in België.

Nu mijn vragen:

-is het zinvol om de waterzak te herstellen (er werden reeds herstellingen uitgevoerd);

- welk product kan ik best voor de herstelling gebruiken;

- wie of waar kan ik een waterzak van hetzelfde formaat vinden ( de diameter van de uitsparing onder bank is 35cm, te klein voor bv de waterzakken die Plastimmo verdeeld)

 

Alvast bedankt voor de tips

 

Dirk

maandag, 16 juli 2012

Element: Re: Grootzeil

Beste Herman;

Er zijn van de 22 naar ik weet 3 versies geweest: de tour, gewone en race versie. Een van de verschillen tussen deze versies is het zeiloppervlak. Dus er gieklengte is niet veranders maar wel afhankelijk van welke versie je hebt.

Harald

zondag, 08 juli 2012

Herman: grootzeil

Vandaag heerlijk gezeild, maar........... grote scheur in het grootzeil van onze etap22. Wie heeft een tip om een tweedehands zeil te vinden? Op marktplaats wel een gevonden maar die heeft een onderlijk van 240cm terwijl onze etap 215cm meet. Is de gieklengte verandert in de loop der jaren?

ik hoop dat iemand iets weet zodat we snel weer gebruik kunnen maken van ons scheepje ;-)

zondag, 01 juli 2012

Cascade: Preekstoel

Dirk,

Scepterpotten kun je laten draaien bij een fijnmetaal bedrijf. Op het forum op het interne gedeelte van de site zijn ervaringen van leden welke dit hebben laten doen. Zelfde geldt voor je preekstoel ook deze is goed na te maken. Tevens is er op het interne gedeelte een adressen lijst van firma's welke onderdelen maken.

Richard

zondag, 24 juni 2012

Dirk Oegema: Zoek preekstoel Etap 22 (1975, nr 299)

Beste mensen,

 

Mijn preekstoel is stuk! Een nieuwe preekstoel kan 1500 euro kosten als het langs de normale route gerepareerd wordt, begrijp ik van de dealer. Ik heb mijn boot voor 1250 gekocht. Weet iemand:

- of er ergens een tweede hands preekstoel te krijgen is (ik heb niet de mijne er in een half uurtje afgeschroefd)

- of dat er ergens een pot te krijgen is (het gedraaide onderdeel dat op het dek is geschroefd)

 

Vriendelijke groet, Dirk (0645456804)

zaterdag, 23 juni 2012

Etap er: Re Roer

Hoi Dirk-Pieter,

Zelf hebben wij ook een 22 gehad en daarna een 28I. Als ik alleen was gebruikte ik altijd de stuurautomaat welke gekoppeld was aan de windvaan van de windmeter.

Het schip bleef dan ten aller tijden in de wind liggen. Helmstok vast zetten kan natuurlijk ook.

Richard

vrijdag, 22 juni 2012

dirk-pieter: vast zetten roer

Beste...

Vaar na een Etap 22 nu een paar jaar met een 28i...met veel plezier.

Tijdens het heisen en strijken van de zeilen  heb ik nog altijd moeite met in de wind houden vooral doordat het roer, bij het loslaten van de helmstok erg makkelijk  omgaat.

Hoe los ik dit op?

 

trouwens een leuke site...en een actieve club. 

 

Met vriendelijke groet,

 

Dirk-Pieter van Bennekom

 

 

vrijdag, 22 juni 2012

Henk en Barbara: Genua gevraagd

Beste lezer

Wij ( Barbara en Henk Raaphorst) hebben enkele weken geleden de genua van onze Etap 37s verloren in storm op de atlantische oceaan.

Is er iemand die ons een hind kan geven om op korte termijn aan een andere of nieuwe genua te komen?

Op dit moment liggen we met de boot op de Azoren en zijn van plan om deze in Faro (Portugal) vanaf half juli tot half augustus te stallen om in die tijd zelf in Nederland te zijn.

Hoe we onze genua zijn kwijt geraakt is te lezen op onze website "rapyopreis.nl" onder logboek.

Met vriendelijke groet, Henk Raaphorst. 

 

woensdag, 13 juni 2012

Paul Bos: zeilen etap 22

Beste Etap-zeilers,

Recent ben ik in het bezit gekomen van een Etap 22 uit 1980. Goed compleet uitgerust, op de zeilen na........

Heeft er iemand nog een (oude) set liggen?

Biju voorbaat mijn dank.

 

Met vriendelijke groeten,

Paul Bos

0653291352

 

vrijdag, 01 juni 2012

Pieter de Vries: droogvallen

Beste Etap-lezer,

 

ik zoek na 25 jaar platbodemzeilen een vlotter zeilend schip, 7-7,5 meter met 4 slaapplaatsen dat droog kan vallen. Wil dat met een Etap met hefkiel? Ik kan daar niets over vinden en ik ben benieuwd of de bulb een bezwaar is en dat het schip dus op zijn kant of voorover gaat.

wie heeft daar ervaring mee en/of kan daar wat over zeggen? Alvast bedankt voor de reactie.

 

Met vriendelijke groet,

Pieter de Vries.

maandag, 21 mei 2012

Cascade: Vervangen mast etap 28

Suzanne,

Waarschijnlijk duur bij elkaar maar zoek op internet naar Tuigerij.

Richard

woensdag, 16 mei 2012

Suzanne: Mast Etap

Beste Richard,

 

Bedankt voor je reactie. Heb jij een idee van de prijs van een nieuwe mast, stagen etc.?

Groetjes,

Suzanne

woensdag, 16 mei 2012

Cascade: Vervangen mast etap 28

Suzanne,

Beding een nieuwe mast en gerepareerde mastvoet. Ik zou niet met een op die manier ingekorte mast willen varen. Ook alle stagen moeten ingekort worden en geldt ook voor de voorzeilen. En je schrijft het zelf al een giek terug koppen is niet fijn.

Blijkbaar een makelaar die wil verkopen en geen verstand van bootjes heeft.

Richard

zondag, 13 mei 2012

S. van Dijk: Vervangen mast etap 28

Beste leden van de Etap club,

Wij hebben een mooie etap 28 uit 1980 op het oog als eerste zeiljacht voor ons gezin ( 2 kleine kinderen). Echter de mast is onderaan kapot (mast is bij het hijsen naar beneden gekomen oid) en de mastvoet ook niet helemaal in orde (gescheurd). Volgens de makelaar is het een 'kwestie van inkorten van de mast'. Heeft iemand hier ervaring mee? Wij denken dat o.a. je uitzicht slechter wordt als de mast 15 cm korter- en dus de giek/het zeil 15 cm lager hangt. en wat zijn de kosten, evt. van een compleet nieuwe mast?

bij voorbaat dank voor uw reactie.

 

Vriendelijke groeten,

 

Suzanne

zondag, 13 mei 2012

 

Toon aantal 
Powered by Phoca Guestbook
Dekker Watersport
Banner

Wie is online

We hebben 22 gasten en 7 leden online
  • LICA
  • Suka
  • Perogivi
  • Splendid
  • Perspectiev
Klaas Mulder Vetus
Banner
KNRM
Banner