Login Etapclub

Onthoud mij     Gebruikersnaam/wachtwoord verloren?

Meevaren als opstapper bij de Waddenweek

Vorige week had ik het genoegen om voor een week mee te mogen bij de Etap club voor een tocht over de Waddenzee. Maar daarvoor was eerst nog de Pinksterreünie in Hoorn  met gezellig borrelen, lekker eten en een heuse zeilwedstrijd.

De borrel gaf mij de mogelijkheid om veel leden van de club te ontmoeten. Zelf vond ik de club heel divers, niet alleen qua persoonlijkheden maar ook qua boten waarop gevaren wordt. Natuurlijk waren dit allemaal Etap boten (behalve de vreemde eend van Kees en Mieke natuurlijk) maar het was leuk om te horen waarom iedereen een eigen favoriete boot had. De kleinste deze week was een 22 voet en de grootste 37 voet. Sommige Etappers kwamen van om de hoek en andere helemaal vanuit België, enkele waren al eerder op de Wadden geweest en andere hebben zelfs de Atlantische Oceaan overgestoken. Het is leuk om deze verhalen aan te horen en de adviezen te krijgen hoe je bij voorbeeld de beste zonneschaduw kan creëren op je boot tot allerlei technische inzichten die handig zijn om te weten. En het leukste: je kunt met gemak bij veel boten even binnen snuffelen om te kijken hoe dat er nou eigenlijk met een paar voet groter of kleiner uit ziet.

De wedstrijd op zondag was ook erg leuk en er stond een goed windje waardoor Joris en ik op een 24i wel twee reven in ons zeil hadden en nog steeds de 7 knopen snelheid aantikten. Voor mij was deelname aan deze wedstrijd handig om kennis te kunnen maken met de boot, maar voor anderen ging het om de winst. De prijsuitreiking was tijdens een heerlijk buffet. De volgende dag gingen de meeste leden terug  naar hun eigen haven en een clubje van 6 boten bleef over om verder te gaan met de Waddenweek.

waddentocht 01

De eerste paar dagen was best pittig aangezien er constant een straffe noordenwind stond, dat betekende vanuit Hoorn opkruisen naar Andijk en de dag erna met een paar slagen in Den Oever aankomen. De sfeer zat er al goed in en na de dagelijkse palaver in de avond was iedereen voorbereid om de volgende dag het wad op te gaan.
Vanwege de tijdstip  van laagwater hoefden we gelukkig niet vroeg op en zijn we om 11 uur vertrokken richting Texel. Voor het eerst in de tocht hebben we stralend weer gehad terwijl we over de Waddenzee voeren met zelfs nog een glimp van wat zeehonden die rustig lagen te zonnen op stukken drooggevallen wad. Na een vrij korte tocht van 3 uur waren we met zijn allen in de haven van Oudeschild op Texel.

Donderdag was een rustdag waarin iedereen zijn eigen ding kon doen op het eiland dan wel op de boot. 's Avonds zijn we samen uit eten gegaan in de haven van Oudeschild en konden we gezellig bijpraten over wat iedereen samen of alleen op het eiland had gedaan die dag.

waddentocht 03

Vrijdag was het al weer tijd  om te vertrekken via Kornwerderzand naar Stavoren. Voor mij was het een leuke uitdagende tocht om kennis te maken met de Waddenzee. Zelf vond ik het erg prettig dat in de groep mensen waren met veel kennis, die goed konden uitleggen wat je moet doen om deze tocht te maken en andere mensen die net zoals ik nog nooit de Waddenzee op waren geweest. Ondanks dat je als groep grotendeels beslist waar je heen gaat zit je niet vast aan allerlei verplichting. Wil je na het varen even rustig bijkomen alleen op de boot, dat kan. Wil je gezellig met de groep naar de supermarkt om wat proviand op te halen, dat kan. Hierdoor is er altijd iemand om over je ervaring van de dag te praten en kennis uit te wisselen zonder dat je op elkaars lip zit.

waddentocht 02

Ondanks dat ik zelf geen Etap heb vond ik het super leuk om deze week mee te mogen maken. Hopelijk komen we elkaar nog een keer tegen op het water of kom ik nog een keer gezellig met iemand mee varen op een van de vele andere evenementen.